Het Historisch Bedrijfsvaartuig staat model voor de bakermat van de binnenvaart. De binnenvaart is ooit ontstaan in het zeer waterrijke Nederland als HET middel van transport. Transport van turven in kleine houten pramen, van mest in houten skûtsjes, van personen van Enkhuizen naar Stavoren. Later met  ijzeren en stalen scheepjes en schepen. Aanvankelijk alleen zeilend of zeulend, later gemotoriseerd. Met allemaal hetzelfde doel: met de lading van A naar B.

De ontwikkeling van de binnenvaart, transport van goederen en mensen, laden en lossen, lokaal en nationaal hebben we als verbindend thema gekozen voor ons 50-jarig jubileum. Centraal staan daarin – uiteraard – de schepen maar ook de rol van de werven en scheepsambachten mag daar niet in ontbreken. Voor restauratie en onderhoud met behoud van authenticiteit is immers kennis en kunde van de scheepsambachten onontbeerlijk. En om het maritieme ecosysteem compleet te maken: ook havens en ligplaatsen horen daar onmiskenbaar bij.

Hoe gaan we dit thema vorm geven? De volgende elementen vormen tezamen de bouwstenen voor het uitdragen van het thema:

  • De ErfgoedTour: de erfgoedvloot van 50 schepen vaart 1000 km door heel Nederland in 15 etappes;
  • Erfgoedhavens ontvangen de erfgoedvloot;
  • In iedere etappeplaats worden lokale producten op traditionele wijze geladen aan boord van schepen; zo ontstaat een groeiend aantal schepen dat lokale producten naar de finish brengt alwaar ze tentoongesteld worden;
  • Lokale werven en musea staan in het teken van de historie van de binnenvaart en traditionele scheepsambachten;
  • Er wordt met gebruikmaking van alleen maar traditionele scheepsambachten in iedere etappeplaats een stuk toegevoegd aan een maritiem kunstwerk dat de hele ErfgoedTour op een dekschuit meegenomen wordt;
  • Aan boord van het verenigingsschip Terra Nova is een permanente expositie ingericht dat het thema op boeiende en moderne wijze aan bezoekers toont;
  • Buiten is een mobiele expositie die naast het ‘nationale verhaal’ ook ruimte biedt om juist de lokale rol van de historische binnenvaart te belichten.

Het maritieme kunstwerk is een project op zich. Sleepboot de ‘Limburgia’ van Roelof Fransbergen is bereid gevonden om een dekschuit de hele ErfgoedTour mee te nemen. Daarop wordt het kunstwerk opgebouwd.  In iedere etappeplaats wordt met gebruikmaking van traditionele ambachten een stuk(je) aan het kunstwerk toegevoegd dat zo vanaf Middelburg zal groeien tot de voltooiing in Hasselt.

 

De Limburgia

 

Bij scheepsambachten kunnen we denken aan bijv.

  • Klinken
  • Staaldraad splitsen
  • Huidgangen krombranden
  • Rondhouten maken
  • Houtsnijwerk maken
  • Houten (= schilderen met hout-effect)
  • Smeden
  • Zeilmaken
  • Tanen (van zeildoek)
  • Etc.

De dekschuit wordt op een prominente plek afgemeerd goed toegankelijk voor het publiek.  De ambachten worden zo voor het publiek geheel ‘live’  gemaakt. Rond het kunstwerk wordt informatie gegeven over de gebruikte ambachten. Dit gebeurt d.m.v. informatieborden waarbij via een QR-code nadere informatie opgevraagd kan worden in Schip in Beeld. Uiteraard zullen ook de ambachtslieden die aan het kustwerk werken graag tekst en uitleg geven! Zo ontstaat in iedere etappeplaats een levendig evenement waarin traditionele ambachten bedreven worden en het kunstwerk vorm krijgt.