Hasselt: het einde van een avontuurVanuit Assen werd er in twee groepen verder gevaren. Eén groep vertrok op 12 augustus, de andere op 13 augustus. Dit had te maken met de beperkte sluiscapaciteit op de Drentse Hoofdvaart. En inderdaad:  we moesten door een sluis waar we net inpasten, een beetje het gevoel van een schoenendoos waar maar 1 schoen in past.  Vervolgens kwamen we in Dieverbrug, waar de vloot ook in twee groepen verbleef. Al wandelend naar de volgende sluis kwamen we de Terra Nova tegen die waarschijnlijk niet tegen de hitte kon en zwaar gekrompen was.

Hasselt: het einde van een avontuur

Op 15 augustus vertrok de kopgroep van de vloot richting Meppel en er was een strak schema om alle schepen tijdig door bruggen en sluizen te krijgen. De schrik sloeg ons om het hart want er was zo’n dikke mist dat we maar ca 20 meter zicht hadden. Hasselt: het einde van een avontuur Gelukkig trok de mist halverwege de tocht op. Dat was een stuk relaxter varen. De sluizen en bruggen waren extra bezet om onze vloot zo snel mogelijk naar Meppel te krijgen. Dat ging heel soepel. Om 12.30 arriveerden we in Meppel. Het was donderdag Meppeldag en dat betekende muziek in de stad, kraampjes en zelfs wat kermisattracties. De wethouder van Meppel kwam de vlag hijsen en vertelde dat er gereduceerde tarieven komen voor historische schepen. Daar werd champagne op gedronken.  Er waren ook rondleidingen langs de schepen en de schippers gaven uitleg over hun schip.

Hasselt: het einde van een avontuurOp 16 augustus startte de laatste vaardag van de tour. Het is heel hard gegaan. We vertrokken om 09.30 uit Meppel onder toeziend oog van RTV Meppel.  Na twee uurtjes varen kwam Hasselt op de navigatie, al snel gevolgd door de kerktoren die naast de vlag van Hasselt ook die van de LVBHB voerde. Hasselt: het einde van een avontuur

Er lagen al flink wat schepen aan de kade. Het was een samenkomen van de routes via het Wad, Dronten en degenen die vanuit Dieverbrug direct doorvoeren. En er waren ook veel leden die niet aan de tour of de laatste etappe hadden meegedaan.

Hasselt: het einde van een avontuurOp 17 augstus om 09.00 startte de intocht in Hasselt. Aan het einde van de middag begon de feestelijke afsluiting. De Commissaris van de Koning en de burgemeester hesen respectievelijk de vlag van Overijssel en Hasselt. Dit gebeurde tussen 11 andere vlaggenmasten waaraan de meegevoerde provincievlaggen hingen.

 

Het slot was in een feesthal. Er waren kraampjes opgesteld waarin onder andere de onderwegHasselt: het einde van een avontuur

meegevoerde goederen tentoon waren gesteld.

 

 

Hasselt: het einde van een avontuurHeel veel mensen werden bedankt voor hun inzet om de tour tot een succes te maken, waaronder Kees van der Klocht die Hasselt had georganiseerd en voor zijn jarenlange vrijwilligerswerk een lintje kreeg van de burgemeester.

 

 

Frits was aanwezig met alle stempels zodat degenen die er eentje gemist hadden die alsnog konden laten zetten. Echter, vanwege Hasselt: het einde van een avontuur
de splitsing in Assen en Dronten kon niemand zijn stempels compleet hebben behalve Jan van de Terra Nova die als een razende van Assen naar
Dronten is gevaren en daarmee alles compleet heeft.

 

 

Het feest begon met een BBQ voor alle deelnemers maar ook leden van de vereniging die niet mee hebben gevaren. Tijdens de tocht is het initiatief ontstaan om onder leiding van Yvonne ukelele te leren. Dit heeft geleid tot een gelegenheidsband waar ook 2 cellisten en een accordeoniste bij aansloten. Zij gaven een optreden dat echt heel goed klonk.

Hasselt: het einde van een avontuur

 

 

 

 

 

 

 

En op 18 augustus hield het op: de jubileumtour is definitief achter de rug. Om 13.00 begon de uittocht.

Hasselt: het einde van een avontuur

 

Inge Koomen