In het overleg met de regiomanagers zijn een aantal issues besproken:

Willemstad

De kaderuimte is beperkt. Indien vanuit de definitieve inschrijving volgt dat er meer schepen verwacht worden dan er plek is moet er ‘geschoven’ worden. Mogelijkheid is wellicht om dan een aantal ‘snelle’ schepen die het sponsorrondje via de Drechtsteden varen in Dordrecht te laten overnachten

Zoutkamp

In Zoutkamp speelt een vergelijkbaar probleem als in Willemstad. Hier wordt een oplossing gezocht in combinatie met Dokkum.

Overigens zijn er op dit moment geen verwachte knelpunten wat ligplaatsruimte betreft.

De route Den Bosch naar Maasbracht

Er ligt een harde bovengrens aan het aantal schepen: 60.  I.v.m. het verwachte aantal schepen zal nu al een deel van de vloot een dag eerder al op weg moeten gaan via de Zuid Willemsvaart (vertrek uit Den Bosch 19.00 uur)

 

De route van Groningen naar Dronten

Niet in 2 maar in 3 dagen de 147 km (!) laten afleggen. Dat betekent we dan op donderdag bij het MEC verblijven maar het MEC is normaliter niet op donderdag geopend. Hierover is nader overleg nodig.

De ‘Drenthe-route’

Hier zijn 2 knelpunten: de spoorbruggen in Groningen (zuidkant) en de Drentsche Hoofdvaart.

Indien voor de spoorbruggen een oplossing gevonden kan worden door bijvoorbeeld ’s nachts deze hindernis te nemen dan is dit knelpunt opgelost. Wordt het niet opgelost dan is Assen maar voor 12 schepen en de Terra Nova bereikbaar.

In de Drentse hoofdvaart zijn in het meest gunstige geval (verlengde bedieningstijden en voorrang op andere recreatievaart) 25 schuttingen per sluis haalbaar. In een schutting kan maximaal ong. 25 m schip geschut worden (dus een grote of twee ‘kleintjes’).

De Terra Nova ook naar Dronten?

Vanaf Assen zou de TN vroeg kunnen vertrekken op dinsdagochtend (07.00 uur) om ook naar Dronten te varen en daar woensdagavond te arriveren. Dit is alleen (met moeite) haalbaar ‘ij-e-w-d’: bijvoorbeeld bij te veel wind uit het noordwesten gaat dit feest niet door!